“Keuring en controles van deelnemers veelal goed verlopen!”

8 juni 2017 - De North Sea Regatta ligt achter ons en de Nederlands Kampioenen in de ORC klassen zijn bekend. Zoals gebruikelijk startte het event met de bekende offshore races - Vuurschepen- en North Sea Race - waarbij .......

De North Sea Regatta ligt achter ons en de Nederlands Kampioenen in de ORC klassen zijn bekend. Zoals gebruikelijk startte het event met de bekende offshore races - Vuurschepen- en North Sea Race - waarbij daags voor de keuring 4 keurmeester aanwezig waren. Conform een strikt protocol werd iedere deelnemer geïnspecteerd en daar waar nodig gaven de keurmeester vanuit hun eigen expertise nog extra informatie. Opvallend was dat in verhouding tot andere jaren, de meeste deelnemers hun zaakjes goed voor elkaar hadden, een prima ontwikkeling en het laat zien dat een ieder veiligheid hoog in het vaandel heeft staan!

Na de offshore Races volgde de inshores, om de bekende Yeoman Cup Trophy en wederom dus met races die deel uitmaakte van het ORC kampioenschap. Gedurende het verloop van de wedstrijden werden van elke ORC klasse (ORC 1 t/m 4) , de eerste 3 boten in de tussenstand geselecteerd voor een uitrustings- en meetbriefcontrole. Daartoe was per klasse was een klassenmeter/controleur beschikbaar. Het aankondigen van de inspecties gebeurde op een andere manier dan voorgaande jaren; deelnemers werden na de races gebeld en er hing een lijst op het publicatiebord.
Ook nu viel op dat de geselecteerde boten hun zaken goed voor elkaar hadden. Een regelmatig terugkerend punt is de leesbaarheid van de zeilmaten in het stempel of de sticker in de zeilen; een punt die met regelmaat aan zeilmakers wordt teruggekoppeld en dikwijls krijgt de zeilmaker zelfs een goede stift aangeboden! Maar, net als de gehele meetbrief, blijft de leesbaarheid van de zeilmaten de verantwoordelijkheid van de scheepseigenaren!
In één geval werd de klassenmeter door de jury ontboden om te komen getuigen inzake een meetbriefprotest; het geeft wederom aan dat de controleurs een goede expertise moeten hebben en de nodige verantwoordelijkheid dragen.

Nadat dagelijks alles was afgerond werd er een lijst gepubliceerd met daarop de goed bevonden schepen want laten we wel zijn: goed en sportief gedrag mag gezien worden!

ORC IRC 2H

Controles bij Verbondsbezem evenementen

7 juni 2017 - Inmiddels is het wedstrijdseizoen van start gegaan. De eerste races zijn geweest: Van Uden Reco Stellendam Regatta, Y-Toren race, Almere regatta en North Sea Regatta. De oud-ged... Lees verder

Succesvolle 40 Mijl van BRU

14 juni 2017 - Zaterdag 10 juni verschenen ruim 180 jachten aan de start van de 40 mijl van BRU. Het grootste aantal deelnemers tot nu toe in het tienjarig bestaan van de doublehanded zeilweds... Lees verder

>