Regelmatige kielinspectie voor wedstrijdjachten

21 januari 2021 - Bij slecht weer zoeken toerjachten de haven op. In een rapport over de kielbreuk van de verbouwde Ker 40 “Showtime”, na de Sydney Hobart Yacht Race van 2019, wordt aangeraden ..............

kielen regelmatig te inspecteren. Afgelopen jaar zou internationaal wedstrijdorgaan World Sailing een nieuwe kielenregel invoeren. In Nederland worden die regels bestierd door de Noordzee Club. We vragen Raymond Roesink, voorzitter van de technische commissie, om een update.

Wat is de kielenregel en is hij al van kracht?
De regel houdt in dat je als je mee wilt doen aan een wedstrijd die onder OSR-categorie 0,1,2 of 3 gevaren wordt, je maximaal 24 maanden tevoren een inspectie van je kiel moet hebben laten doen. (De meeste wedstrijden rond de Noordzee vallen in categorie 3, red). Die inspectie bestaat uit visuele controles, binnen en buiten, als de boot in de kraan hangt en op de bok staat. Zijn er scheurtjes zichtbaar, kun je de kiel bewegen en zijn kielbouten met het juiste moment aangehaald? Hoe je die inspectie uitvoert, staat in de nieuwe Offshore Special Regulations (OSR), appendix L (zie sailing.org)
In oktober 2020 is besloten die regel een jaar later in te voeren, per 1 januari 2022.

Moet er ook Non-Destructive Testing (NDT) – met echografie – plaatsvinden?
Nee. Dat wordt inderdaad in het rapport gesuggereerd, maar ik denk World Sailing zelf ook nadenkt over de balans tussen het ideaal en haalbaar of acceptabel. Het zou kunnen dat je met NDT een paar incidenten voorkomt, misschien zoals het geval van Showtime. In het ideale geval gebruik je NDT, maar dan heb je het over substantiële kosten. Staat dat in verhouding tot het risico? Deze nieuwe regel maakt het heel laag drempelig om verzwakking van je kielconstructie vroegtijdig te ontdekken.

Wie moet de inspecties uitvoeren?
Er staat “iemand die daar geschikt voor is”, maar het mag niet de eigenaar van de boot zijn of iemand die voor diegene werkt. Denk aan jachtbouwers, -experts, -ontwerpers of werfpersoneel – mensen met verstand van schepen. Vanuit de Noordzee Club hebben we het afgelopen jaar allerlei partijen langs ons wedstrijdwater gevraagd of ze de inspectie zouden kunnen en durven uitvoeren. Het antwoord was over de hele linie positief.

Zouden dergelijke regels ook zin hebben voor toerjachten?
Het lijkt me zeker nuttig om bij een evenement ook de toerklasse aan dergelijke regels te laten voldoen. Vanuit goed zeemanschap voldoen veel jachten sowieso al gauw aan 80 procent van de vereisten. Of voor het toerjachten buiten evenementen ook nuttig is, weet ik niet. De belasting op wedstrijdjachten is vele malen zwaarder; als het rotweer wordt zoekt een toerjacht de haven op, maar een wedstrijdjacht vaart gewoon door. Wat mij betreft is een periodieke keuring voor wedstrijdboten zoals die er nu komt, al een grote stap vooruit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ORC IRC 2H

Webinar Regels voor Westrijdzeilen 2021-2024

18 januari 2021 - Schrijf je nu in voor de webinar 'Nieuwe Regels voor Wedstrijdzeilen' op 25 januari 20.00 uur! Het nieuwe boekje Regels voor Wedstrijdzeilen is uit! Wil je de nieuwe regels nie... Lees verder

Twee nieuwe webinars in maart!

16 februari 2021 - De Noordzee Club organiseert op 2 en op 16 maart twee interessante webinars voor ORC zeilers. Op 2 maart zal het onderwerp het (vernieuwde) ORC certificaat zijn: welke informati... Lees verder

>