28 december 2021 - Vanaf 1 januari 2022 worden de vernieuwde Offshore Special Regulations van World Sailing van kracht. Voor jachten die deelnemen aan races in de Offshore Race Category 3 betekent dit o.m. een kielinspectie die niet ouder is dan 24 maanden voor de start van een wedstrijd in zo'n categorie. De meeste lange afstands wedstrijden op de Noordzee vallen in categorie 3. In welke categorie een wedstrijd valt, staat in de Notice of Race. Lees die dus goed door.
Wat is de kielenregel?
De regel houdt in dat je als je mee wilt doen aan een wedstrijd die onder OSR-categorie 0,1,2 of 3 gevaren wordt, je maximaal 24 maanden tevoren een inspectie van je kiel moet hebben laten doen. De meeste wedstrijden op de Noordzee vallen in categorie 3.
Die inspectie bestaat uit visuele controles, binnen en buiten, als de boot in de kraan hangt en op de bok staat. Zijn er scheurtjes zichtbaar, kun je de kiel bewegen en zijn kielbouten met het juiste moment aangehaald?
Hoe je die inspectie laat uitvoeren en waar op gelet moet worden, staat in de nieuwe Offshore Special Regulations (OSR), appendix L (zie sailing.org).
De Frequently Asked Question (FAQ) vindt je hier.
Deze regel gaat in per 1 januari 2022. Dat betekent dat als je in 2022 aan een categorie 3 wedstrijd (of 2, 1, of 0) wilt meedoen een kielinspectie moet hebben laten uitvoeren die niet ouder is dan 2 jaar voor de startdatum. Als voorbeeld: stel je wilt meedoen aan de Vuurschepenrace 2022 (is categorie 3) die start op dinsdag 24 mei 2022 dan mag de kielinspectie niet ouder zijn dan 28 mei 2020.
Heb je die inspectie nog niet laten doen, laat die dan uitvoeren als de boot toch dit voorjaar een keer in de kraan hangt.
Hieronder een paar vragen die al aan de Noordzee Club gesteld zijn - met de antwoorden:
1. Moet er ook Non-Destructive Testing (NDT) – met echografie – plaatsvinden?
Nee. Dat hoeft niet. Het zou kunnen dat je met NDT een paar incidenten voorkomt. In het ideale geval gebruik je NDT, maar dan heb je het over substantiële kosten. Besloten is om geen NDT verplicht te stellen. De gekozen kielinspectieregel maakt het heel laag drempelig om verzwakking van de kielconstructie vroegtijdig te ontdekken.
2. Wie moet de inspecties uitvoeren?
Er staat “iemand die daar geschikt voor is”, maar het mag niet de eigenaar van de boot zijn of iemand die voor diegene werkt. Denk aan jachtbouwers, -experts, -ontwerpers of werfpersoneel – mensen met verstand van schepen. Vanuit de Noordzee Club hebben we allerlei partijen langs ons wedstrijdwater gevraagd of ze de inspectie kunnen uitvoeren. Het antwoord was over de hele linie positief.
3. Zouden dergelijke regels ook zin hebben voor toerjachten?
De belasting op wedstrijdjachten is vele malen zwaarder. Als het rotweer wordt, zoekt een toerjacht de haven op, maar een wedstrijdjacht vaart gewoon door. Vanuit goed zeemanschap voldoen veel jachten sowieso al gauw aan 80 procent van de vereisten. Of voor het toerjachten buiten evenementen ook nuttig is, is de verantwoordleijkheid van de schipper.
26 november 2021 - Dinsdagavond 7 december organiseert de Noordzee Club een Q&A-webinar over de Dag van het Wedstrijdzeilen. Na 2 jaar zouden we eindelijk weer een echte "Dag" hebben, maar helaas.... Lees verder
31 december 2021 - Het is nu mogelijk in te schrijven voor de 20e Colin Archer Memerial Race, die start op 16 juli 2022. De CAMR van Lauwersoog naar Larvik in Noorwegen is de ideale aanbreng wedst... Lees verder