Zo staat Simeon Tienpont op zondag 17 maart het verhaal achter zijn deelname te vertellen, geeft hij een kijkje in de huidige stand van zaken en beantwoordt de vele vragen vanuit de leden van de Noordzee Club, de KRZV de Maas en KNZ&RV Muiden.
“De plannen zijn eigenlijk al ontstaan direct na de finish van de Volvo Ocean Race”, vertelt Simeon. “Ik heb even vakantie genomen, maar in september ben ik gaan kijken wat voor propositie er nu ligt met Nieuw-Zeeland als organisator.” Interessant vond Simeon het omdat Nieuw-Zeeland een soortgelijke cultuur heeft in vergelijking met Nederland. Alleen zagen de kiwi’s 35 jaar geleden al de opportunity om in te stappen in het circuit. Nu zij als uitdager de regels bepalen, ziet Simeon ook een kans voor Nederland.
Na 167 jaar op uitnodiging ingegaan “Wij zijn 167 jaar geleden voor het eerst uitgenodigd mee te doen aan de America’s Cup, destijds zijn we er niet op ingegaan. De uitnodiging zal nog ergens in een la liggen, we hebben hem nog niet teruggevonden. Het grappige is ook dat Nederland al wel een flinke stempel heeft gedrukt op de Cup als je kijkt naar het aantal Nederlanders dat over de jaren heeft meegestreden. Zo zijn ook Nederlandse ontwerpers zijn betrokken geweest bij de bouw van diverse boten. Maar meedoen met een zeilteam, dat heeft Nederland nog nooit gedaan, en nu is de kans er.”
Nadruk op innovatie en human capital Nieuw-Zeeland schrijft duidelijk een evenement uit waar de kracht niet zozeer zit in het duurste design. “De nadruk ligt juist heel erg op innovatie en human capital”, vertelt Simeon. “De grootste uitdaging van de boot, een AC 75, zit hem in de acceleratie. Bij de bouw stop je in de romp in principe weinig design en tijd. Je bouwt de boot veel meer vanuit aerodynamica, als het goed is vaar je de boot vanaf de start tot de finish op foils. Als je dan kijkt naar het land waar de meeste kennis van aerodynamica en hydrodynamica zit, het land waar men het meest weet over composiet, dan kom je uit in Nederland. In de boot komt veel besturingstechniek, dat maakt het nogal een opgave om het pakket te bouwen, maar in Nederland ligt die kennis.”
Wat Nederland niet heeft is data, daarom was het bezoek aan Nieuw-Zeeland vorige maand van Simeon en managing director Eelco Blok een key moment voor de campagne. Simeon: “Wij vonden hier een partner in de kiwi’s omtrent die data. Tot februari 2021 hebben we een open data afspraak met team Nieuw-Zeeland over het ontwerp en design van de boot.”
Harde deadline De Nederlandse campagne is er nog niet. Sterker nog, er staat een hele harde deadline te wachten op 1 april. Dat is namelijk de uiterste betaaldatum voor de inschrijfgelden. De America’s Cup wordt ook vaak gezien als een enorme kostenpost. Simeon heeft al in november 2018 deze kostenpost naast de opbrengsten gezet. “Op basis van de campagne van team Oracle een aantal jaar geleden, hebben we de kosten en de waarde naast elkaar gezet. Qua kosten moet je dan denken aan bijvoorbeeld personeelskosten, inschrijfgeld, boot design en logistiek. Dit zijn de hoogste kostenposten in de campagne. Hiertegenover hebben we de opbrengsten gezet. Hier kun je denken aan corporate events, innovatie pakketten, privé donaties en mediawaarde.” De business case van de campagne is evident.
Een aantal cijfers op een rij. Het bereik van de America’s Cup is 450 miljoen kijkers wereldwijd. De mediawaarde voor Team New-Zealand in de vorige campagne was 92 miljoen dollar. De finish van de Volvo Ocean Race in Den Haag vorig jaar trok 450.000 bezoekers en leverde de gemeente 63,9 miljoen euro op. “Wij Nederlanders zijn gek op watersport, dat zie je terug in deze cijfers. De top van de professionele watersport is een nieuwe weg die we als Nederlanders willen ingaan. Ook daarom is het nu het perfecte moment in te stappen in de America’s Cup.”
Meedoen met DutchSail Er is nog geen hoofdsponsor voor het team, en met de komende deadline van 1 april moet er wel ergens geld vandaan komen. Een groot deel is al gefinancierd door zogenaamde founding fathers, een belangrijk deel van de funding wil het Nederlandse team bij particulieren halen. Zo kun je member en certificaat houder worden van DutchSail, hiervoor doe je een investering van 100 euro per maand voor de komende 24 maanden. Hiervoor krijg je een stukje op de mast van de boot terug, hier kun je je naam, bedrijfsnaam of bijvoorbeeld je logo plaatsen. Daarnaast word je onderdeel van de community, krijg je toegang tot de Team Base, ontvang je speciale merchandise die commercieel niet beschikbaar is en krijg je voorrang op arrangementen tijdens de America’s Cup voorronde in Scheveningen in augustus 2020. Het aantal certificaten is beperkt tot 1.000. Meer informatie en aanmelden via de website: dutchsail.com/certificaat.
Enthousiast Later, in de nazit met voormalig KPN-CEO Eelco Blok die nu Managing Director van DutchSail is: “Het is een ongelooflijk spannende reis, om in zo’n korte tijd alles voor elkaar te boxen. Werkelijk iedereen die we spreken is laaiend enthousiast. En als je ziet wat er inmiddels al staat, dat is werkelijk ongekend. En als er iemand is, dit het kan flikken, dan is het Simeon Tienpont, wat heeft die man een drive. De leeuw van DutchSail staat te trappelen, het zijn de laatste o-zo vreselijk spannende lootjes. En ja, we praten over een flinke smak geld, maar daar staat zo veel tegenover! Niemand zal spijt krijgen en nu in te stappen. Dat beloof ik persoonlijk.”
Over de Noordzee Club De Noordzee Club is al sinds 1946 dé vereniging voor actieve wedstrijdzeilers en de klassenorganisatie voor ORC en IRC gemeten boten. Het streven van de Noordzee Club is ondersteuning van organisatie en structuur geven zodat evenementen op een zo hoog mogelijk en plezierig niveau gevaren kunnen worden. In samenwerking met het Watersportverbond en organiserende verenigingen organiseert de klassenorganisatie wedstrijden onder ORC en IRC handicapsystemen voor volbemande yachten. Sinds een aantal jaren organiseert de Noordzee Club samen met de Stichting Shorthanded en organiserende verenigingen ook een aantal TwoHanded wedstrijden onder ORC handicap.
|