3 april 2023 - Het is bekend: ORC is op wetenschap gebaseerd en de meest transparante handicaprating die er is. In de afgelopen maanden hebben de Noordzee Club (NZC) als klassenorganisatie en de Rating Office van het Watersportverbond dit van dichtbij mogen mee maken. Al jaren zijn de Marieholm IF en Nordic Folkboat onderwerp van gesprek. Hun rating zou veel te gunstig zijn. Er werden uitgebreide metingen uitgevoerd maar daar werden ze alleen maar gunstiger van.
Dit bevestigt overigens wel wat wij als NZC ook aanbevelen: het heeft dus echt zin om periodiek heel kritisch je meetbrief te analyseren en je boot te her-meten. Bij grote internationale wedstrijden is dit zelfs verplicht (stabiliteit- en flotation meting mag dan niet ouder zijn dan 5 jaar).
Omdat het voor alle deelnemers in het ORC4 veld - zowel concurrenten als eigenaren van Marieholms IF en Nordic Folkboats - niet leuk is als de rating steeds het gespreksonderwerp is, en omdat wij als NZC en Watersportverbond staan voor mooie en eerlijke wedstrijden hebben wij het ORC gevraagd dit onderwerp serieus te onderzoeken.
Door de International Technical Committee is hieraan gehoor gegeven. Tijdens de wintermaanden is, onder leiding van ITC voorzitter Andy Claughton en hoofdmeter Zoran Grubisa, een grondige analyse uitgevoerd. Daar kwam als eerste uit dat de VPP (dit is de software die rating berekent op basis van de formules) de kiel en het roer van deze boten niet goed kon definiëren.
Daarmee was alleen nog niet duidelijk wat dan wel de juiste getallen zouden moeten zijn. Hiervoor is in opdracht van ORC een uitgebreide CFD (Computational Fluid Dynamics) studie uitgevoerd door het bureau van Jason Kerr. Hieruit bleek dat de weerstand goed berekend werd, extreem goed zelfs. Waar afwijkingen werden gevonden was bij ‘Skin Friction’. Deze studie heeft tot veel nieuwe inzichten geleid bij het ORC, niet alleen bij deze boten maar bij alle langkielers in haar algemeenheid.
Het ITC was vanzelfsprekend zeer tevreden dat dit onderzoek is verricht en dat de nieuwe inzichten zullen helpen met het nog verder verbeteren en verfijnen van de ORC VPP Formule.
De nieuwe inzichten zijn na overleg direct verwerkt in de VPP Software en in een nieuwe release vrijgegeven, uiteraard nadat deze goed was getest. De bevindingen leiden er ook toe dat het zwaartepunt van deze boten is verlaagd. Hierdoor worden de boten stabieler in de berekeningen. Overigens is het binnen ORC Club gebruikelijk dat ‘default’ waardes die gebaseerd zijn op aannames altijd iets ongunstiger zijn dan de werkelijkheid. Daarom willen wij heel graag een stabiliteitsmeting uitvoeren met deze boten om vast te stellen wat het echte zwaartepunt is.
Wij zijn vanzelfsprekend blij dat dit onderzoek is verricht en hoewel we hadden verwacht dat de uitkomsten een groter effect zouden hebben, kunnen we met zekerheid vaststellen dat de rating van deze boten in 2023 echt ‘spot on’ zijn.
17 maart 2023 - Een wedstrijd rond de wereld, in 8 etappes, binnen negen maanden... Op de avond van 15 maart voeren Ysbrand en Frans met hun boot Sec Hayai als 2e over de finish. Ze eindigden d... Lees verder
2 mei 2023 - Shorthanded (voortgekomen uit de Stichting Shorthanded en opgegaan in de Noordzee Club) wil ieder jaar graag zeilers in het zonnetje zetten die bijzondere prestaties hebben verr... Lees verder